Friday, 8 June 2012

segalanya untukku




Suasana di The Mall agak sesak dengan pengunjung.Baik orang Malaysia,mahupun pelancong asing.Bosan betul datang sini ambil baju sorang-sorang..Kenapalah aku tak ajak sesiapa tadi.Sebaik saja melangkah masuk ke dalam butik Pengantin Seri Andaman,bos butik yang sememangnya bestfriend aku menegur ramah.
"ambil baju ke,Aina??"
"ha'ah,kak Finie...Sementara saya ada dekat sini,kak Qira buli saya cukup-cukup"
"duduk dulu tau,Aina...Akak layan customer akak nie dulu."
"okey..."
Lupa pula nak habaq..Nama aku Nurul Aina Murfikah,umur?Dah masuk 26 tahun..Kerja,doktor...Ada klinik sendiri dekat Bangi.Status...still bujang.Hobi?Panjat gunung,shopping yang tak dapat dikawal lagi..Aku cuma ada tiga orang adik beradik.Walaupun aku anak terakhir,aku tak manja tau.
"hah!menung apa tu?"
"hisy,akak nie...Janganlah buat saya terkejut.."
"hehehe,sorry..nie bajunya"
Beg-beg kertas yang berisi baju-baju pengantin diletakkan di atas meja.Mak aii,banyaknya Kak Qira sewa baju..Nie yang nak balik membebel..
"berapa pasang nie sebenarnya?"
"12 pasang..3 pasang penganti lelaki..3 pasang perempuan."
"yang 6 pasang lagi?"
"Aina dengan pengapit lelaki..."
Oh,tidak!!Nie yang aku malas nie...Lepas membuat pembayaran,Aina berlalu dengan wajah yang sebal..Aku tak marah pasal berapa helaik dia nak pakai dah..Tapi sekarang,aku marah sebab babitkan aku...
"baik aku isi tank sebelum aku marah diaorang."
******
Di dalam MCD,Aina menikmati foldovernya dengan tenang..Darah dah mendidih nie..Pasanga yang duduk di sebelah Aina pula bertekak..Lagilah angin pus-pus mak cik sorang tu datang.
"dress tu terlalu simple,sayang...Dengan harga 50K,kita boleh dapat lebih bagus..."
"yang!I nie I tahu apa yang terbaik untuk I!!"
"Mona,please...Dress tu terlalu menjolok mata.Tak pun,kita beli baju kurung...Dekat sini cantik-cantik designnya..You pilih je..."
"Gila?!I tak akan pakai baju kurung.."
Makin naik suara nampak perenpuan nie.Sebaik saja menghabiskan makanannya,Aina terus bangun dan memandang pasangan di sebelahnya.Yang lelakinya handsome tapi yang perempuannya...Biasa-biasa je muka.
"Miss,tolong hormat sikit dengan encik nie.You lupa...model tu hanya pekerjaan...You manusia biasa.Dia cintakan you..Sampai sanggup belikan you dress semahal tu..Fikirlah sikit.Geram pula I mengenangkan kaum I sendiri mempergunakan lelaki atas kepentingan sendiri."
Aina terus beredar dari situ..Dia bukan takut ke apa..Dia nak pergi ceramah free yang non-stop punya dekat Nurul Qirana Mawardah tu.Mona menghentakkan kakinya dekat lantai.Siapa perempuan yang kurang ajar tu?Berani dia marah aku?Addin pun satu..Kenapa tak bela aku..
"I nak balik!!"
Addin terus menghantar Mona balik tanpa mahu memujuk sedikit pun.Ada betulnya kata wanita tadi.Siapa wanita tu??Dah lah cantik.Tapi,dia nak kahwin dah ke??

******
Lepas drop sekejap dekat rumah family Abang Naufal untuk hantar baju pengapit dan baju pengantin,Aina terus balik..Nasib baik bakal abang ipar aku tu tak ada dekat rumah..Kalau tak mesti aku sembur dia dah tadi.Nasib kaulah,kak.
"Nurul Aleeya Qirana Mawardah!!!!!!!!"
Leeya yang tengah berinai di dalam bilik terkejut mendengar jeritan adiknya yang sorang tu.Dia dah tahu ke???Bila pintu ditolak kasar dari luar,hati Leeya makin berdebar...Muka ketat Aina muncul sebaik saja pintu bilik terbuka.
"apa semua nie??Orang dah cakap orang TAK NAK jadi pengapit.Orang tak suka tahu tak??Ingatkan dah jelas hari tu...Rupanya akak perangkap orang...Orang tak suka tahu tak!Orang tak kira..Orang tak nak jadi pengapit!!Lantak akak lah nak buat macam mana!!!Kenapa akak buat orang macam nie?Orang adik akak!!Orang tak nak semua orang tahu orang.."
"Aina,akak minta maaf banyak-banyak.Waktu Aina bagitahu tu,baju dah dijahit..."
"siapa suruh akak bercakap???"
"maaf.."
Aina terus baring di atas katil sebelah Qira.Penat pula membebel hari nie.Eii,sakit pula hati nie bila memikirkan tiada siapa yang jadi pengapit nanti.
"orang setuju..Tapi ada balasanya.."
"akak sponsor adik holiday."
"deal.."
Hari yang amat dinanti Aleeya tiba juga hari ini,Aina seorang saja tidak mahu hari itu tiba kerana dia akan jadi pengapit.Eh,silap-silap..Bukan akan jadi tapi dah jadi pengapit.Aina dah kebosanan dikurung di dalam bilik gara-gara Aleeya takut Aina akan lari.Earphone disumbat dalam telinga untuk menghilangkan kebosanan.Kepala diangguk mengikut rentak music.
"Lekanya dia dengar lagu.."

No comments:

Post a comment